Fra gazelle til skildpadde

Relativt mange nystartede virksomheder oplever at komme godt fra land. I begyndelsen stiger vækstrater, omsætning og overskud. Begejstringen er stor. Alt tegner lyst.

Men så sker det besynderlige, at 2-3 gode år bliver afløst af mathed. Fremgangen forsvinder, væksten tager en flad mavelanding og energien siver langsomt ud af virksomhed, ledere og medarbejdere.

Mange virksomheder løber ind

Forvandlingen er vanskelig at forklare. Virksomheden gør jo det samme, som i de gode tider! Så hvorfor virker det ikke længere?

Men fortvivl ej. I langt de fleste tilfælde kan problemerne løses.

Når gazellen har tabt pusten og snarere minder om en skildpadde, så kan det være en klog og lønsom investering at gøre brug af en af de livliner, som alle virksomhedsejere har: hente hjælp udefra.

Mange virksomheder løber ind i vækstproblemer, fordi de i hverdag og travlhed glemmer noget af det mest fundamentale i det at drive virksomhed: At huske at se sig selv udefra og huske at have sine produkter/ydelser til salg på ret vis.

 

Gode vaner i stedet for dårlige

Om vi vil det eller ej, så udvikler de fleste virksomhedsejere og fastansatte med tiden “blinde vinkler”. Rutiner og dogmer er en uundgåelig, og uundværlig, del af det, at drive en virksomhed.

Problemerne opstår, når rutiner og dogmer bliver utidssvarende. Sker det, kan de med fordel erstattes af nye og mere hensigtsmæssige rutiner og dogmer. Gode vaner i stedet for dårlige. Så simpelt er det.

 

Som at lukke frisk luft ind

Det kan nogle gange være lettere for en ekstern konsulent at få øje på det uhensigtsmæssige. Og det kan ret ofte være fornyende og livgivende for ledere såvel som medarbejdere at få en sandhed eller to fra en konsulent, som ikke til daglig er en del af virksomheden. Det kan give en overraskende åben og ærlig kommunikation at hyre eksterne konsulenter ind i et projektforløb.

Jeg sammenligner det med at åbne et vindue og lukke frisk luft ind i et mødelokale. Det kvikker op. Giver ny energi.

Kontakt mig hvis din virksomhed har brug for et serviceeftersyn. På baggrund af en kort analyse lægger vi en plan for, hvad der skal til for at kickstarte virksomheden.

[kleo_social_icons]