Glemmer du at fortælle dine kunder, hvad de skal gøre?

Når du kommunikerer med din kunde, har du i mange tilfælde kun ét skud i bøssen. Derfor skal du kommunikere præcist.

 

Når du fortæller historier på din hjemmeside eller sociale medier, skal du være alt andet end lang i spyttet. Kunders tålmodighed er kort og internettet lokker med myriader af andre fristelser.

 

Derfor: Fortæl din historie. Fortæl den kort og klart. Og fortæl til slut, hvad du kan hjælpe kunden med.

 

I fagsproget kaldes det sidste på nudansk call to action. I virkeligheden taler vi om noget så banalt som en anvisning eller vejledning til kunden. Med ord, fotos, video, animation eller noget helt femte motiverer du den besøgende på din hjemmeside til at foretage en handling… og dermed konvertere fra at være besøgende til at blive kunde.

 

For eksempel ved at købe en vare på din webshop, bestille en gratis brochure eller kontakte din virksomhed for at booke et møde.

 

Du har få sekunder

Alle virksomheder taler om, at det skal være nemt at være deres kunde. I mange tilfælde oplever kunden det stik modsatte. Det har i værste fald den konsekvens, at kunden bliver irriteret eller giver op.

 

Tålmodigheden i den digitale verden er ekstremt kort. Der er mange undersøgelser og holdninger til den slags. Mit bud er, at du skal regne med, at du har 4-6 sekunder. I det tidsrum har du mulighed for at fange en potentiel kundes opmærksomhed. Tidsrummet kan øges en smule med et flot fotografi, en interessant overskrift, en god video, informativ grafik o.lign., men kun hvis det efterfølgende indhold er interessant og relevant.

 

6 bud på, hvad der gik galt

Tænk på dig selv. Hvornår klikkede du sidst væk fra en virksomhed eller organisation, som var i gang med at fortælle dig en historie? Hvornår zappede du sidst væk fra en tv-reklame? Hvornår bladrede du sidst væk fra en annonce i avisen?

 

Her er nogle bud på, hvad der kan være sket, i splitsekundet inden du mistede interessen:

  • det gik op for dig, at kommunikationen ikke var målrettet dig
  • du blev i tvivl om værdien i budskabet
  • kommunikationen var tung og uinspirerende
  • det var tidskrævende og besværligt at købe eller melde sig til
  • du fik ikke hjælp til næste skridt (call to action)
  • du følte ingen relation til virksomheden, dens medarbejdere, produkterne/ydelserne

 

Tillid og tryghed betyder meget, når kunder handler. Hvis din virksomhed har et godt image og et stærkt brand, er det meget lettere at få kunderne til at følge dine anvisninger.

 

Glade kunder hjælper andre

Gør du det nemt at være kunde i din virksomhed, og har du vundet kundernes tillid, så får du efterfølgende salg. Samtidig høster du den sidegevinst, at kunderne vender tilbage. Sidst, men ikke mindst, vil du opleve, at mennesker er sociale og hjælpsomme væsner, som taler sammen… derfor vil tilfredse kunder hjælpe andre kunder ved at anbefale dem din virksomhed og din vare/ydelse.

 

Gør du det derimod besværligt for kunderne, giver de op. Normalt søger de andre muligheder, finder dem og vender derfor sjældent tilbage til dig. Og hvad værre er: Din virksomhed og vare/ydelse vil ikke få varme anbefalinger med på vejen. Tværtimod.

 

Du har med andre ord skuffet ikke én, men mange potentielle kunder.

 

 

Og nu sidder du jo nok og tænker: Hov-hov… har han ikke glemt at slutte dette blogindlæg af med det call to action, som hele teksten handlede om?

 

Og hertil er svaret: Nej! Et godt råd er at fylde dine blogindlæg til randen med meninger og viden… og holde dem fri for reklamer.

[kleo_social_icons]